Acasă Stiri din Teleorman Fără studii, credea că nu mai are viitor, dar când a primit...

Fără studii, credea că nu mai are viitor, dar când a primit a doua șansă…

383
0


În România, există o categorie aparte de tineri catalogați ca fiind NEETs, adică „Not în Education, Employment, or Training” (nu participă la educația formală, nu urmează programe educaționale de formare și nici nu sunt angajați). Acești tineri riscă să ajungă la periferia societății tocmai pentru că este dificil pentru ei să se integreze pe piața muncii și să aducă valoare comunității din care fac parte.

Cei mai mulți tineri NEETs renunță prematur la școală pentru că nu au susținerea necesară din partea familiei. Alții intră în anturaje periculoase, devin rebeli pentru că părinții lor divorțează, lipsesc din ce în ce mai mult de la școală, nu reușesc să țină pasul cu cerințele din sistemul educațional, ajung părinți la o vârstă fragedă (lucru valabil mai ales pentru tinerele încă nepregătite pentru postura de mamă), sunt forțați de împrejurări sau de familie să muncească și să preia responsabilități gospodărești împovărătoare, cum ar fi creșterea sau supravegherea fraților mai mici.

Cu această realitatea se confruntă în special copiii și tinerii din mediul rural, inclusiv cei din satele de pe raza Regiunii Sud Muntenia, Județul Teleorman. De cele mai multe ori, tinerii care abandonează școala nu conștientizează ce impact puternic are această decizie asupra viitorului și vieții lor. Fără studii, este aproape imposibil să-ți găsești o slujbă bine plătită, să-ți întreții mai departe familia, să fii bucuros de activitatea pe care o desfășori, să-ți aduci aportul pentru dezvoltarea societății și să-ți construiești o viață cât mai stabilă și mai bună. De aceea, nu e de mirare că tinerii NEETs ajung la un moment dat într-un mare impas, fiind cuprinși de incertitudine, depresie, stres, furie și părere de rău. Ar vrea să facă anumite schimbări, dar nu știu cum să procedeze.

Cum a ajuns Adrian, un tânăr rebel care a abandonat școala în clasa a V-a, să spere din nou la un viitor mai luminos?

Adrian este un tânăr din Teleorman care a abandonat școala în clasa a V-a, într-un moment de răzvrătire. Viața sa nu a fost deloc ușoară până atunci, deoarece în familia sa, conflictele și violențele erau la ordinea zilei. În cele din urmă, părinții lui au divorțat și au pornit pe căi separate: mama în Italia alături de sora lui mai mică, iar tatăl la distanță de două localități de casa unde Adrian creștea alături de bunica sa. La început, primea bani uneori de la mama sa, dar era atât de afectat de divorțul părinților săi și de situația sa încât a decis să nu mai meargă la școală, mai ales că intrase într-un anturaj periculos. Acum își dă seama că această decizie a fost o formă de protest și rebeliune, luată în pripă și care i-a schimbat dramatic cursul vieții.

„Bucătar. Le-am spus că mi-ar plăcea foarte tare să fiu bucătar.”

Fără studii, fără posibilitatea de a reveni la școală și fără să știe unde ar putea să se angajeze, tânărul Adrian, acum în vârstă de 22 de ani, realiza din ce în ce mai mult că nu are niciun viitor. Nici nu ar fi putut să-și întemeieze și să-și întrețină propria familie. Dar, totul s-a schimbat când a citit o postare de facebook.

În a II-a? În a IV-a? Sau poate erai în clasa a V-a când ai abandonat școala? Știi că acum poți reveni la școală și poți finaliza studiile într-un timp mai scurt… poate chiar doar câteva luni?

“Re-start: Noi oportunități pentru viață” îți dă posibilitatea să te întorci în sistemul de învățământ și să capeți o diplomă de studii sau o calificare, într-un timp rezonabil. Totul ține de motivația și implicarea ta.

Postarea a fost publicată pe pagina Asociației Institutul pentru Politici Sociale, organizație non-profit a cărei misiune declarată este de a susține drepturile societății civile și de a răspunde nevoilor grupurilor defavorizate, pentru facilitarea accesului la diverse resurse.

Adrian a luat imediat legătura cu cei de la IPS și a fost îndrumat pas cu pas cu întreaga procedura de înscriere în proiect. În plus, a fost consiliat și îndrumat pentru a-și alege cu grijă domeniul în care dorește să se pregătească și să se dezvolte.

Bucătar. Le-am spus că mi-ar plăcea foarte tare să fiu bucătar, iar după ce am vorbit mai mult, am aflat că mă pot ajuta și îndruma cu ceea ce trebuie să fac mai departe ca să-mi deschid un restaurant în Alexandria. Ăsta e visul meu acum. Sunt foarte bucuros și o să fac tot ce ține de mine ca să fructific cât mai bine această șansă.” (Adrian, 22 ani)

„RE-START. Noi oportunități pentru viață”, un proiect cu finanțare europeană

Fiind un proiect cu focus pe Regiunea Sud Muntenia, Teleorman, „RE-START. Noi oportunități pentru viață” se adresează tinerilor teleormăneni cu vârsta între 16 și 29 de ani, care au abandonat prematur școala înainte de finalizarea celor 8 clase obligatorii și nu au un loc de muncă în prezent (nu sunt înregistrați la SPO). Și tinerii care nu au fost deloc la școală, pot să-și schimbe acum viitorul.

Dacă vor să se întoarcă la studii, acum o pot face prin înscrierea în acest proiect special ce oferă șansa la mai multe oportunități în viață. În total, 410 tineri din Județul Teleorman vor putea să beneficieze de toate avantajele proiectului: consiliere, îndrumare în carieră, suport pentru activități antreprenoriale, posibilitatea de a dobândi o diplomă de studii sau de calificare, de a-și găsi un loc de muncă stabil și de a se integra cât mai ușor în societate.

Proiectul este inspirat din modelul serviciului de probațiune francez și are drept componentă importantă Programul „A Doua Șansă”. Tinerii participanți vor fi împărțiți în grupe, vor primi consiliere și îndrumare pentru a ocupa un loc de muncă stabil. Fiecare tânăr înscris va avea acces la servicii inovatoare de consiliere și pentru orientare în carieră.

Pentru detalii complete privitoare la proiectul „RE-START. Noi oportunități pentru viață”, precum și pentru înscriere, puteți apela numărul de telefon 0723 890 028 sau puteți vizita pagina oficială https://politicisociale.ro/re-start-noi-oportunitati-pentru-viata/.  





Source link